Testauskortti on Natsikorttia väkevämpi

Keskustelin Nordic Business Forumissa erään, jo uraa tehneen, liiketoimintajohtajan kanssa tavoista kehittää uutta liiketoimintaa. Keskustelun aikana tuli hyvin nopeasti selville keskeinen kulttuuriero. Itse olen vankka data- ja testiuskovainen, liiketoimintajohtaja sanoi luottavansa enemmän kokemukseen ja näkemykseen. Mielenkiintoinen homma.

Palattuani kotiin (ja hakeakseni lisätukea omille uskomuksilleni) kaivoin pitkästä aikaa auki kaikkien startuphörhöjen raamatun, Eric Riesin Lean Startupin. Kyseessä on kerrassaan nerokas kirja, jonka sanoman voisi tiivistää sanoihin Rakenna - Mittaa - Opi. Riesin mukaan pyörittämällä tätä looppia ympäri päästään lopulta tilanteeseen, jossa palaset loksahtavat kohdalleen ja markkina alkaa imeä.

Luovalla alalla työskennellessäni olen törmännyt usein väittelyihin jonkun asian toimivuudesta/hyödyllisyydestä. Usein riitapukareina ovat kollegat, joskus myös asiakas ja suunnittelija. Näissä tilanteissa olen usein onnekseni todistanut kinastelun loppuvan hyvin nopeasti seuraaviin sanoihin: Testataanpas tätä. Rakenna - Mittaa - Opi.

Loopin läpikäymisessä on eräs iso etu. Sen nostaminen esiin on kuin natsikortti, jonka ilmestyessä pöytään voidaan väittelyn katsoa jo loppuneen. Toisin kuin natsikortin tapauksessa, testauskortin pöytään lyönyt osapuoli ei kuitenkaan osoita suurta suhteellisuudentajuttomuutta ja häviä väittelyä siltä seisomalta, vaan hän ehdottaa vastuun siirtoa päätöksenteosta loppukäyttäjälle. Fiksua!

natsikortti

Paraskaan näkemäni liiketoimintajohtaja ei nimittäin ole osannut ennustaa. Ennustuksia olen kyllä kuullut useammankin suusta, mutta yhtään selvänäkijää ei otannastani löydy. Kun siis väittelyn aiheena on esimerkiksi se, tarvitaanko verkkopalveluun tiettyä ominaisuutta, voidaan väittelyn sijaan rakentaa kevyt versio ominaisuudesta ja testata sitä oikeilla käyttäjillä.

Noudattaen tätä logiikkaa voidaan viikkoja kestävä markkinakartoitus toteuttaa muutamassa tunnissa.

Menisikö kielonkukkavillatakkeja tai sähköimpulsiokonvertteria kaupaksi Japanissa? Käännetään sivunne japaniksi, ostetaan 50€:lla AdWordsia ja katsotaan painaako Kazuyoshi Funaki eläkepäivillään osta-nappia vai ei.

Parempaa asiantuntijaa kuin oikeat loppukäyttäjät ei vain ole olemassa. Oli siis mielipidettään tyrkyttämässä vaikka Mark Zuckerberg tai Jim Collins, ei heidän mielipiteensä paljoa paina jos loppuasiakkaat äänestävät käyttäytymisellään toisin.

 

Lue aiheesta lisää näistä kirjoituksista:

Applying agile principles to communication design

Shortening the build-measure-learn cycle with clickable mockups

PS. Nordic Business Forum oli taas kerran kultaa. 6/5. Hyvän tiivistelmän tapahtuman annista saat esim. täältä.

Lataa markkinointistrategian opas

Lue seuraavaksi