Miksi yrityspäättäjän kannattaa ottaa Web Vitals haltuun nyt

Hetkinen, mikä Web Vitals? Termillä viitataan Googlen kehittämiin metriikoihin, joiden tehtävänä on mitata verkkosivuston suorituskykyä ja käyttäjäkokemusta. Metriikan tehtävänä on virtaviivaistaa sivustojen mittausta ja tuoda esille juuri ne ydinmittarit, jotka mittaavat perinpohjaisesti sivuston käyttäjäkokemusta. Googlen itsensä mukaan, sivustolta tippui jopa 24% kävijöistä, jos sivusto ei läpäissyt Web Vitals testejä.

Web Vitals kannattaa siis ottaa nyt jo huomioon sivustoja suunniteltaessa ja tehdessä, sillä pian se tulee olemaan web-sivuston suorituskyvyn standardi.

Paremmin toimivat sivustot

Miksi Web Vitals sitten on termi, joka kannattaa laittaa merkille? Kuvittele selaavasi nettisivua, joka latautuu hitaasti, reagoi klikkauksiin viiveellä ja sivulla olevat animaatiot tökkivät. Ärsyttääkö? Lähdetkö sivulta tai yritätkö päivittää sivustoa? Niinpä. Tässä vaiheessa sivustolla vieraileva yleensä hämmentyy tai hermostuu ja pahimmassa tapauksessa poistuu, kun aikaa on kulunut useampi sekunti. Sivustolla vieraileva potentiaalinen asiakas on juuri poistunut, kun ei ole saanut auki kaipaamaansa sivua.

Sivusto on monelle tulevalle asiakkaalle ensikosketus yrityksen palveluihin ja hidasteleva, tökkivä sivu voi pysäyttää hänen matkansa alkuunsa. Sivustolla vieraileva mittaa, usein tietämättään, sujuvaa kokemusta ja häiriöt matkalla päämäärää kohti tiputtavat monta pois. Web Vitals metriikan tehtävänä on auttaa tunnistamaan sivuston tekniset haasteet ja auttaa sivuston ylläpitäjää reagoimaan mahdollisiin esteisiin, jotka voisivat haitata sujuvan sivun käyttäjäkokemusta. Paremmin toimivat sivustot toimivat paremmin ja tuovat ovellesi liidejä.

Web Vitals ja hakukonenäkyvyys

Google on ilmoittanut, että Web Vitals-metriikat tulevat vaikuttamaan sivuston hakunäkyvyyteen. Tämä tarkoittaisi sitä, että sivut, jotka suoriutuvat hyvin Web Vitals-metriikan mukaan, tulisivat näkymään korkeammalla Googlen hakutuloksissa.

Sivuston hakukonenäkyvyys on tärkeä erityisesti silloin kun tuleva asiakas etsii tietoa, esimerkiksi palveluntarjoajista. Hakutuloksista jaksetaan yleensä tarkistaa kaksi ensimmäistä sivua, joiden perusteella tehdään jopa mahdollinen päätös. Nyt hakukonenäkyvyys perustuu avainsanoihin ja avainsanapareihin ja ensimmäisistä sijoista taistellaan hakukoneoptimoinnin keinoin. Muutoksen jälkeen sivustot, joiden käyttäjäkokemuksessa ja suorituskyvyssä on parantamisen varaa Web Vitals mittauksissa ja hakusanoista ei ole huolehdittu, tipahtavat entisestään.

Muutos algoritmeihin on edessä vasta 2021 ja Google tulee ilmoittamaan 6 kuukautta aiemmin muutoksesta, joka antaa yrityksille puoli vuotta aikaa reagoida. Vielä ei ole tarkkaa tietoa siitä, kuinka suuresti tämä muutos tulisi vaikuttamaan sivustojen hakukonenäkyvyyteen, mutta selvää on, että sillä tulee olemaan vaikutusta.

Varaudu ajoissa

Web Vitals on vielä suhteellisen tuore konsepti, mutta tulee nopeasti asettamaan standardit sille, millainen nettisivun käyttäjäkokemus tulee olemaan. Paremmin toimivia voi nyt rakentaa niin, että ne ovat jo heti testatusti käyttäjälleen sujuvia käyttää. Tämä tulee suoraan vaikuttamaan siihen, että potentiaalinen uusi asiakas siirtyy sujuvasti eteenpäin myös myyntiputkessa. Ja vaikka hakunäkyvyysmuutos tulee vasta tulevan vuoden puolella, on nyt jo hyvin aikaa alkaa varmistaa, että sivustosi läpäisevät Web Vitals mittaukset.

Kiinnostaako mitä Web Vitals tarkoittaa sivuston kannalta? Katso miten käyttäjäkokemusta mitattiin Web Vitals mittareilla Musti Groupin sivustouudistuksen yhteydessä.

 

 

 


Lue seuraavaksi