Verkkosivujen ostaminen osa 2

Verkkosivuprojektin tarjousten vertailu & toimittajan valinta

Lue koko blogisarja yhdestä oppaasta: Lataa ilmainen verkkosivun ostajan opas

Edellisessä osassa kävimme läpi verkkosivuston tarjouspyynnön laatimista. Tässä osassa tarkastelemme tarjousten vertailua.

Onneksi olkoon! Olet saanut viisi tarjouspyyntöä ja tavannut viisi, toisistaan täydellisesti poikkeavaa toimittajaehdokasta. Hintaeroa tarjouksilla on kymmeniä tuhansia. Yhdellä tulokulma on puhtaasti markkinoinnillinen, toisella lähtökohtana on kaunis design, kolmas tarjous, se kallein, sisältää vain epämääräistä konsulttijargonia. Miten näitä sitten vertailisi?

Luojan kiitos ensimmäisessä vaiheessa luotu Excel-taulukko mahdollistaa rinnakkaisen vertailun. Jos toimittajatapaamisten ja haastattelujen vastaukset on tiivistetty Excel-tiedostoon, on tässä vaiheessa yleensä jäljellä 2-3 potentiaalista finaalikandidaattia. Sitten vain pisteyttämään toimijat tarjouspyyntövaiheessa päätettyjen valintakriteerien mukaiseen järjestykseen.

Miten tehdään lopullinen valinta?

Alla on listattuna kysymyksiä, jotka auttavat sinua lopullisen valinnan tekemisessä:

  • Tietääkö yritys, mikä on sen ydinosaaminen? Jos toimittaja ei ole missään vaiheessa keskustelua ehdottanut minkään osa-alueen ulkoistusta, on kyseessä joko todella iso konsernitason hartioilla varustettu toimisto, tai sitten yritys jossa tehdään vähän kaikkea – mitä nyt asiakas sattuu ostamaan.
  • Ymmärtääkö yritys, että verkkosivujen tarkoitus on palvella myyntiorganisaatiotasi?
  • Toimivatko henkilökemiat muidenkin henkilöiden, kuin yrityksen myyjän kanssa? Verkkosivutoimittajan tiimi saattaa näyttää paperilla todella vahvalta, mutta jos henkilökemiat eivät projektin vastuuhenkilön kanssa mene yksiin, kannattaa siirtyä seuraavaan tarjoajaan.
  • Voiko yritys auttaa sinua markkinoimaan paremmin? Jos verkkosivusto on ensisijaisesti tarkoitettu markkinoinnin välineeksi, tulisi toimiston ymmärtää markkinoinnin ja tuloksellisuuden lainalaisuudet. Kysy toimistolta miten digimarkkinointi kannattaisi heidän mielestä hoitaa. Jos toimittaja nostaa esiin kumppanin, jonka kanssa on aiemmin toimittu menestyksekkäästi, on se rehellinen ja hyvä vastaus.
  • Riittääkö yrityksen tekninen osaaminen? Jokainen ihminen pystyy yhdellä silmäyksellä arvioimaan kohtalaisesti yrityksen designin tasoa. Teknisen kehityksen laadun arvioiminen taas vaatii huomattavaa ymmärrystä teknologioista. Teknisen kehityksen karkean tason arvioimiseksi suosittelen seuraavaa tekniikkaa:
    • Tee itsellesi 1kk:n tili moz.comiin. Aja finaalikandidaatin omat verkkosivut, tai heidän asiakkaansa sivusto palvelun läpi. Jos sivusto palauttaa paljon virheitä, kysy toimittajalta miksi asia on niin.
    • Testaa sivustoja ilmaisilla Googlen työkaluilla.

Kun toimittajasta on päästy sopuun, on aika kääriä hihat ja ryhtyä hommiin. Verkkosivuprojekti aloitetaan yleensä konsepti- ja käyttöliittymäsuunnittelulla. Näistä lisää seuraavassa blogisarjan osassa.

 

Blogisarjan muut osat:

Alkusanat

Osa 1: Tarjouspyynnön tekeminen verkkosivuista & toimijoiden valinta.

Osa 2: Tarjousten vertailu

Osa 3: Konseptisuunnittelu & Käyttöliittymäsuunnittelu

Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto

Osa 5: Tekninen kehitys & Testaaminen

Osa 6:  Verkkosivujen julkaisu

Osa 7: Palautteen kerääminen ja verkkosivujen jatkuva kehittäminen

Osa 8: Verkkosivujen tietoturva

Osa 9: Kävijöiden hankkiminen ja digitaalinen markkinointi

Lataa markkinointistrategian opas

Lue seuraavaksi