Verkkosivujen ostaminen osa 6

Verkkosivujen julkaisu

Lue koko blogisarja yhdestä oppaasta: Lataa ilmainen verkkosivun ostajan opas

Edellisissä blogisarjan osissa on käsitelty verkkosivuprojektin vaiheita verkkosivujen ostamisesta niiden suunnitteluun. Tässä osassa käsitellään verkkosivujen julkaisuprosessia asiakkaan näkökulmasta.

Ennen julkaisua tehtävät toimenpiteet

Tässä vaiheessa sinulla on käsissäsi lähes julkaisuvalmis verkkosivusto. Ennen julkaisua olisi suositeltavaa tehdä vielä seuraavat toimenpiteet:

1) Hanki toteuttaja verkkosivujen oikoluvulle. Verkkosivujen oikoluku tulee aina tehdä projektin ulkopuolisen henkilön toimesta. Oikoluku ei ole suunnittelijan eikä ohjelmoijan tehtävälistalla – he saattavat kyetä korjaamaan muutaman räikeimmän kirjoitusvirheen, mutta kirjoitusvirheitä jää sivulle aina. Projektin ulkopuolinen henkilö voi lukea tekstin tuoreilla aivoilla, ja huomaa pienimmätkin virheet.

2) Tarkista mitä ylläpidosta ja bugikorjauksesta on sovittu ja keskustele asiat läpi toimittajan kanssa. Kysy toimittajalta mitä tapahtuu, jos (ja kun) bugeja ilmaantuu varsinaisen julkaisun jälkeen.

3) Pyydä palautetta sidosryhmiltä. Laajennettaessa testiryhmää myös laitekanta laajenee, ja saadaan kiinni bugeja, jotka muuten olisivat jääneet huomaamatta. Se että koodi on hyvälaatuista, ei riitä takamaan, että verkkosivut toimivat nätisti myös uimahallin kahvilan tietokoneen IE6 -selaimella. Toinen kysymys onkin, kannattaako kaikkia selaimia edes yrittää tukea.

4) Pidä huoli, että sinulla on tarjota päivittyvää sisältöä alusta alkaen. Sisällöntuotanto kannattaa aloittaa reilusti ennen julkaisua, jotta jo ensimmäisille, uusilla sivuilla vieraileville kävijöille jää hyvä kokemus. Varmista myös, että vanhan sivun sisältö, esimerkiksi blogipostaukset, saadaan tuotua uusille sivuille.

5) Selvitä nykyinen tilanteesi ja pyydä tunnukset analytiikkapalveluihin. Jotta verkkosivujen toimivuutta voidaan arvioida, tulisi sinulla käsitys vanhan sivun suoriutumisesta, eli siitä, missä tilassa olet suhteessa tavoitteisiisi.

Julkaisun jälkeen tehtävät toimenpiteet

1) Testaa lomakkeiden toimivuus livepalvelimella. Vaikka lomakkeiden testaaminen kuuluisi sopimukseen puolesta toimittajalle, kannattaa testiviesti tehdä myös itse. Mikään ei ole ikävämpää, kuin lomakkeen toimimattomuuden takia menetetty kiinnostunut asiakas.

2) Onnittele itseäsi ensimmäisen etapin saavuttamisesta. Uudet verkkosivut ovat nyt julki. Aikaa projektin aloittamisesta on mennyt useita kuukausia. Ajoittainen turhautuminen siitä, saadaanko sivuja ikinä julkaistuksi on vaihtunut hallitsemattomaan riemuun. Nyt vaan pressitiedote menemään ja kertomaan koko maailmalle, että uudet sivut on nyt julkaistu!

Vai eikö sittenkään?

Uudet verkkosivut ovat kyllä hieno asia, mutta asiakkaitasi ei kiinnosta pätkääkään kuinka paljon hikeä yrityssivujen takia on vuodatettu. Joitain vuosia sitten uusista sivuista lähetettiin tosiaan pressitiedotteita. Ei enää. Todennäköisesti tiedotteita ei enää lähetetä siitä syystä, että niitä ei poiminut kukaan. “Uudet verkkosivut” ei vain ole asia joka kiinnostaa ihmisiä.

Miten sivujen julkaisusta tulisi sitten tiedottaa maailmalle?

Ei mitenkään. Julkaisutiedotteen miettimisen sijaan sinun tulisi siirtää intressit asiakkaiden palvelemiseen mielenkiintoisella ja hyödyllisellä sisällöllä. Siis sellaisella sisällöllä, jota asiakkaasi haluavat kuluttaa ja josta on heille apua tai iloa. Kun sisällöntuotanto on saatu rullaamaan, tulisi ajatukset siirtää kohti verkkosivujen jatkuvaa kehittämistä ja markkinointia.

Sarjan seuraavassa osassa käsitellään palautteen keräämistä verkkosivuista. Jos et ole vielä tutustunut blogisarjan aiempiin osiin, niin löydät ne alta:

 

Blogisarjan muut osat:

Alkusanat

Osa 1: Tarjouspyynnön tekeminen verkkosivuista & toimijoiden valinta.

Osa 2: Tarjousten vertailu

Osa 3: Konseptisuunnittelu & Käyttöliittymäsuunnittelu

Osa 4: Verkkosivujen sisällöntuotanto

Osa 5: Tekninen kehitys & Testaaminen

Osa 6:  Verkkosivujen julkaisu

Osa 7: Palautteen kerääminen ja verkkosivujen jatkuva kehittäminen

Osa 8: Verkkosivujen tietoturva

Osa 9: Kävijöiden hankkiminen ja digitaalinen markkinointi

 

Lataa markkinointistrategian opas

Lue seuraavaksi