Markkinointistrategia kahdessa päivässä

Marketing Strategy Sprint osa 1

Markkinointi oli ennen yksinkertaista. Oli tuote, joka piti saada kaupaksi ja markkinoinnilla lisättiin kiinnostusta tuotetta kohtaan. Alkuun kanavia oli hyvin rajallisesti ja markkinointi oli paikallista. Tuotteesta valittiin ominaisuus, josta luotiin tekstirimpsu ja saatteeksi lätkäistiin tuotekuva. Maailmalle vaan, ja pian oven takana oli jono.

Tämän päivän digitaalisessa maailmassa markkinoinnista on tullut paljon monimutkaisempaa. Kanavia on pilvin pimein, kilpailijat eivät ole enää saman kadun varrella ja teknologisia mahdollisuuksia on rajattomasti. Muuttujia on paljon ja kombinaatioita ääretön määrä. Haaste onkin tietää, mikä on juuri se oikea yhdistelmä.

Tämän ongelman taklaamiseen olemme luoneet menetelmän nimeltä Marketing Strategy Sprint. Metodin tarkoitus on yksinkertaistaa markkinointi ja tunnistaa ne oleelliset tekijät, jotka tuovat tuloksia. Näin voit hävittää häiriötekijät ja keskittää resurssisi oikeisiin asioihin. Tässä blogisarjassa käsittelemme vaiheittain, miten voit hyödyntää menetelmää.

Everything Should Be Made as Simple as Possible, But Not Simpler

-Albert Einstein

Make Marketing Simple Again

- Karl Filtness feat. Donald Trump

Kenelle blogisarja on tarkoitettu?

Tämä blogisarja on kirjoitettu sinulle, joka haluat ymmärtää, mikä omassa liiketoiminnassasi on tärkeää, ja miten nämä asiat voidaan viestiä markkinoinnin keinoin.

Blogisarja on käytännön työkalu, jolla voit luoda markkinointistrategian tyhjästä. Siksi se soveltuu start-up yrityksille.

Artikkeleiden avulla vakiintuneet yritykset ja markkinointitiimit osaavat jäsennellä ja priorisoida tekemisiään siten, että samoilla resursseilla saadaan aikaan mahdollisimman paljon.

Menetelmä sopii myös uuden tuotteen lanseeraukseen. Kun laadit tuotemarkkinointistrategian ennen julkaisua löydät tuotekehitysideoita, saat paremman käsityksen asiakkaista ja osaat etsiä ensimmäiset ostajat oikeista kanavista.

Blogisarjasta hyötyvät myös markkinointikonsultit, jotka voivat laatia parempia strategioita asiakkaille menetelmän avulla.

Kirjoittajasta

Olen Karl Filtness, MEOMin markkinointijohtaja, Marketing Strategy Sprint -menetelmän luoja ja blogisarjan kirjoittaja. Minulla on lähes 20 vuoden kokemus erilaisista markkinoinnin johtotehtävistä. Olen tehnyt markkinointia erilaisilla aloilla ja yrityksissä, yksityisellä ja julkisella sektorilla, aina start-upeista pörssiyrityksiin.

Minusta markkinointi on perustavanlaatuisten asioiden ymmärtämistä. Samat lainalaisuudet pätevät toimialasta riippumatta, oli kyseessä kuluttaja- tai yritysasiakkaat. Marketing Strategy Sprint -menetelmän luomisprosessi kumpusi uskosta, että asiat voidaan tehdään fiksummin ja tehokkaammin, onpa markkinoinnin kohde mikä tahansa. Yhdistävä tekijä on aina asiakas.

Jos blogisarjasta jotain jäi epäselväksi, voit olla yhteydessä ja kysyä tarkennuksia:
050 433 5954, karl@meom.fi

Tämä blogisarja on myös paketoitu yhdeksi oppaaksi. Jos koet, että lukemasi on arvokas kokonaisuus, voit ladata sen tästä.

Nyt on alkujorinat hölisty ja on aika siirtyä oppimaan. Ennen varsinaista sukellusta menetelmään, kerron miksi markkinointiin ja markkinointistrategiaan täytyy panostaa. Lue seuraava osa tästä.

Lue blogisarjan muut osat:

Osa 2: Markkinointi ratkaisee liiketoimintasi menestyksen
Osa 3: Marketing Strategy Sprint Canvas - yhden sivun markkinointistrategia
Osa 4: Markkinoinnin 9 kriittistä muuttujaa
Osa 5: Miten valmistautua markkinointistrategiatyöpajaan
Osa 6: Metodi: Miten luoda markkinointistrategia vaihe vaiheelta?
Osa 7: Miten muuttaa workshopin tuotokset strategiaksi?
Osa 8: Mitä strategian jälkeen?

Kuva: Anssi Kumpula

Lataa markkinointistrategian opas

Lue seuraavaksi