Blogi

HubSpot

Uusi HubSpot CMS on täällä! Kokemuksiamme uudesta sisällönhallinnasta

HubSpot on julkaissut huhtikuussa uuden sisällönhallintajärjestelmän eli HubSpot CMS Hubin (Content Management System). Uudistuksen myötä HubSpot pyrkii osumaan yhä paremmin keskisuurten yritysten tarpeisiin järjestelmästä, joka olisi ihanteellinen niin asiakkaalle, markkinoijalle kuin kehittäjällekin.

Uudistuksen tavoitteena on ollut joustavuus ja helppous yhdistettynä laajaan ominaisuuksien kirjoon – olematta kuitenkaan kohtuuttoman hintainen. Web-sivujen teon luvataankin olevan vastaisuudessa entistä nopeampaa ja hakukoneystävällisempää ilman ylläpitojen ja päivitysten painolastia.

Hubspot CMS Hub kattava tietopaketti

Tutustu HubSpotin sisällönhallintajärjestelmän ominaisuuksiin ja miksi se on markkinoijalle erinomainen valinta.

Lue lisää 2023 versiosta

Sisällönhallintajärjestelmistä

Tällä hetkellä tarjolla olevat sisällönhallintajärjestelmät voi jakaa karkeasti kolmeen kategoriaan.

Pienille yrityksille ja yksityisyrittäjille sopivia järjestelmiä ovat esimerkiksi Squarespace, Wix ja Weebly. Ne ovat erittäin kevyitä ja toimivia, mutta varsin joustamattomia alustoja, kun ei tarvita mitään erikoisempaa.

Hieman laajemmille ja keskikokoisille yrityksille sopiviin alustoihin lukeutuvat esimerkiksi WordPress, Joomla ja Drupal. Niissä on jo hyvin toiminnallisuuksia, joskin ne vaativat ylläpitoa ja uusia ominaisuuksia saadaan pääasiassa ulkopuolisista plugineista. Toisaalta esimerkiksi WordPressiin saatavien pluginien määrä on niin laaja ja kattava, että sopivia ratkaisuja löytyy varmasti lähes tarpeeseen kuin tarpeeseen.

Kolmantena kategoriana CMS-järjestelmissä ovat hardcore-osaston alustat, kuten esimerkiksi Liferay ja Episerver. Ne ovat jo hyvin monipuolisia, mutta vaativat jo reippaasti osaamista ja lompakon paksuutta.

HubSpot CMS Hub Professional vai Enterprise?

Uudessa CMS:ssä on kaksi eri laajuista pakettia: CMS Hub Professional ja CMS Hub Enterprise. Paketti valitaan sen mukaan, minkä kokoinen yritys on kyseessä ja minkälaisia ominaisuuksia kaivataan. CMS Hub Professional -paketti on suunnattu erityisesti nopeasti kasvaville yrityksille, joiden henkilömäärä liikkuu 10-200 työntekijän paikkeilla.

CMS Hub Enterprise -paketti puolestaan on suunnattu astetta isomman kokoluokan yrityksille, joissa on noin 200-2000 työntekijää. Toki hintakin varmasti vaikuttaa paketin valintaan: 900 dollaria kuukaudessa maksava Enterprise-paketti tuskin on se, mitä pienemmästä päästä oleva yritys kokisi itselleen ainakaan alkuun sopivaksi. 300 dollarin kuukausihintaan irtoava Professional-paketti antaa sekin jo aika paljon kivoja uusia ominaisuuksia. 

Molempien pakettien markkinoinnissa painotetaan kovasti ylläpitojen helppoutta, sillä käyttäjän ei tarvitse huolehtia päivityksistä. Niin ikään tietoturva on asia, jonka eteen käyttäjän ei tarvitse paljoa enää tehdä. Tältä osin markkinointi on ehkä ollut hieman liioiteltua eikä konkreettisia muutoksia ole juurikaan nähtävillä. HubSpot on kiitettävästi huolehtinut ylläpidoista, päivityksistä ja tietoturvasta jo aiemminkin. 

Mikä on muuttunut?

Suurimpina uutuuksina molemmista paketeista löytyy drag-and-drop -editointimahdollisuus sekä teemat. Raahaa ja pudota paikalleen -tyylistä editointia on toki voinut tehdä HubSpotissa jo aiemmin flexible content-ominaisuuden vuoksi, mutta nyt tätä toimintoa on laajennettu ja editoinnista on tehty entistä monipuolisempaa.

Moduuleja ja niiden sisältämiä osioita, esimerkiksi tekstikenttiä, voi raahailla minne vain haluaa. Niiden kokoja voi muuttaa siirtelemällä moduulien ääriviivoja. Moduulien sisältöjen etäisyyksiäkin voi editoida sellaisiksi kuin itse haluaa.

Teemat tuovat sisältöjen visuaalisen muokkauksen myös CSS:ää taitamattomien ulottuville. HubSpot CMS tarjoaa valmiita teemoja, joita voi muokkailla itse sopiviksi.

Tyylejä muokataan uudenlaisen teemaeditorin kautta. Sen avulla voi nopeasti vaihtaa esimerkiksi koko sivun tai vaikkapa vain haluamansa otsikkokoon fontit, määritellä väriteemat tai rakennella erilaisia nappityylejä. Koodiosaamista tähän ei tarvita, ja se on ollut HubSpotilla tähtäimessäkin: antaa esimerkiksi markkinoijille vapaammat kädet rakentaa sivuja ilman kehittäjän apua. 

Mihin koodaria enää tarvitaan?

HubSpot on siis uuden CMS:n myötä menossa vakain askelin kohti maailmaa, jossa websivujen kehittäminen ei ole enää koodarin työstä riippuvaista. Teeman muokkaaminen ja valmiiden sivupohjien ja moduulien joustavuus tekevät sivustojen rakentamisesta niin helppoa, että periaatteessa ainakaan peruslasketumissivun rakentamista varten koodaria ei paljoa tarvitse hätyytellä.

Mikäli HubSpot CMS:n valmiit sivupohjat moduuleineen, perusfonttityylit ja värikarttojen itse valittavissa olevat värit ovat riittävät eikä asiakas ole halukas maksamaan designerin suunnittelemasta visuaalisesta ilmeestä, sivut voi periaatteessa rakentaa aika pitkälle pelkän oletusteeman pohjalta ilman suurempaa koodityötä.

Kärjistäen sanottuna: pienimmillään web-sivun pystytykseen riittää siis pelkkä innokas markkinoija, joka käyttää valmiita sivupohjia ja muokkaa muokkailee valmiina annetun teeman tyylit mieleisekseen. Astetta paremmassa tapauksessa designer suunnittelee teeman ja markkinoija rakentaa sivuja tämän ohjeistuksen perusteella, jolloin ainakin visuaalinen ilme pysyy yhtenäisenä ja tukee yrityksen brändiä.

Näissä tapauksissa kehittäjälle ei siis juuri jää työsarkaa. Mihin kehittäjää sitten enää tarvitaan?

Koodaamiseen, edelleenkin. Tarve kustomoiduille sivupohjille ja moduuleille sekä brändien mukaisille toteutuksille ei poistu uudistusten myötä. Vapautunut visuaalinen muokkaaminen ja sisältöjen järjestely ei luo sivustolle sen enempää toiminnallisuutta, vaan se tulee edelleen koodata.

Esimerkiksi kustomoidut filtteröinnit, kieliversiot tai funktiot, esimerkiksi uudistuksen myötä kalliimpaan pakettiin tulleet ”palvelittomat funktiot”, joilla halutaan tuoda dynaamisuutta ja sovellusmaisuutta sivustolle, vaativat edelleen koodityötä. Samoin moduulit, joiden tahdotaan käyttäytyvän tietyllä tavalla, esimerkiksi näyttäytymään tietyissä tilanteissa eri näköisenä kuin toisessa, tarvitsevat niin ikään edelleen koodaria.

Entä designia?

Jos halutaan mitä vain perusmallista poikkeavaa ilmettä, jotakin uniikkia tai nimenomaan tietyn brändin mukaista, jolla erottua massasta, tarvitaan designer suunnittelemaan ja koodari toteuttamaan se.

Mitään kovin omintakeisia visuaalisia ratkaisuja, kuten esimerkiksi efektejä, animointeja tai kustomoituja navigaatioita, ei saa ilman kehitystyötä toteutettua. Tätä varten GitHubissa on kehittäjälle tarjolla pohja oman teeman rakentamiseen. Sen lataaminen komentoriviltä on helppoa ja muokkaamisen voi tehdä omassa lempieditorissaan lokaalisti.

Teeman voi ajaa muutamalla komennolla HubSpot CMS:ään, jolloin se tulee suoraan projektiin mukaan. Lokaali kehittäminen onkin yksi asia, jota HubSpot uudistuksen myötä kovasti mainostaa, mutta esimerkiksi meillä MEOMilla tätä on tehty omien järjestelmien kautta jo pitkään.

Vapaammassa teeman muokkaamisessa piilee toisaalta myös riski. Jos mitään varsinaista designia ei ole, kustomoitua teemaa ei ole kehitetty ja sivusto tahdotaan pistää pystyyn tuosta vain, itse muokattavalla teemalla voi saada aikaan aikamoisen visuaalisen sillisalaatin.

Toisaalta myös designerin tekemä, tarkkaan suunniteltu ilme saatetaan saada nopeasti sekaisin, jos designiin perehtymätön editoija pääsee käyttämään teemaeditoria oman mielensä mukaan. Tämän ongelman taklaamiseksi kehittäjälle on annettu mahdollisuus “lukita” teemaeditorin tyylit. Toisin sanoen, vaikka ulkoasun helppoa muokkausta alleviivataan, on kuitenkin mahdollisesta kehittäjästä kiinni, kuinka paljon vapauksia siihen lopulta annetaan. 

Mitä kovemmalla rahalla saa? 

Enterprise-paketin mukana tulee lisäominaisuuksia, jotka tukevat erityisesti kovassa kasvussa olevan yrityksen tarpeita. Yksi oleellisimmista lienee mahdollisuus kahteen “brand domainiin”, eli samaan tiliin voi nyt liittää kaksi osoitetta. Lisääkin voi tarvittaessa ostaa.

Käytännössä HubSpot CMS:stä saa siis luotua esimerkiksi WordPressistä tutun multisiten kaltaisen sivuston. HubSpot-tilin alle voidaan liittää kaksi osoitetta eli kaksi erillistä sivustoa, joita kuitenkin hallitaan samasta paikasta ja joissa voidaan käyttää esimerkiksi samoja moduuleja.

Tämä on kätevää tilanteessa, jossa tahdotaan tehdä vaikkapa kampanjasivu omalle domainilleen. Sen hallinta pysyy tällöin samassa paikassa kuin pääsivustokin, ja niistä on mahdollista saada esimerkiksi yhteisiä raportteja ja yhteenvetoja sekä käyttää samoja teemoja ja moduuleja.

Tätä ominaisuutta tukee myös toinen Enterprise-paketin tuoma muutos käyttäjien oikeuksien hallinnasta. Siinä käyttäjiä voi jakaa ryhmiin, vaikkapa markkinoijiin ja kehittäjiin tai multisiten eri sivustojen käyttäjiin, ja antaa tai rajoittaa ryhmien oikeuksia. Näin ollen esimerkiksi sivujen muokkaajat pääsevät koskemaan vain niihin sivuihin, jotka koskevat heitä. Tämä helpottaa myös käyttäjien työtä, kun heille on saatavissa vain ne osat sivustoa, joissa heidän kuuluukin olla mukana. 

Mullistiko uusi HubSpot CMS kaiken?

Onnistuiko HubSpot muutoksessaan kohti niin asiakkaalle, markkinoijalle kuin kehittäjällekin optimoitua sisällönhallintajärjestelmää? Paljon on muuttunut, mutta  CMS:n markkinoinnissa ratsastetaan jo aiemmin olemassa olevilla ominaisuuksilla, joita vain alleviivataan uusien ominaisuuksien rinnalla. Esimerkiksi ylläpitojen helppous on yksi tällainen ominaisuus – ei niistä aiemminkaan juuri tarvinnut murehtia. 

Uusista ominaisuuksista on eniten hyötyä heille, jotka eivät ole tekemisissä koodin kanssa. Heille järjestelmä antaa mahdollisuuksia itsenäiseen työskentelyyn web-sivujen rakentamisessa. Esimerkiksi markkinoijan työ perussivun rakentamiseen on aiempaa joustavampaa, kuten on luvattu. Yksinkertaisissa sivustoissa kehittäjän työ on viety minimiin, mutta kun mennään räätälöityihin kokonaisuuksiin, kehittäjää kaivataan edelleen. Voi olla, että työ kuitenkin muuttuu kehittäjilläkin: painopiste saattaa siirtyä aiempaa enemmän toimintojen rakentamiseen.

Käyttäjän näkökulmasta etenkin laajempi Enterprise-paketti tuo ominaisuuksia, joita varsinkin kasvavassa yrityksessä voidaan tarvita. Useampi domain samalla sivustolla mahdollistaa vaikkapa spin-off -tyylisen ratkaisun tekemisen varsin joustavasti ja antaa siten mahdollisuuden laajentaa toimintaa ja sivuston käyttöä.