Miten tuotekehitystä tehdään nopeasti ja tehokkaasti etänä

Maailma ja markkinat ovat tänä keväänä kovin erilaiset. Kukaan ei vielä tiedä, missä mennään puolen vuoden päästä, joten muuttuneeseen tilanteeseen menestykkäästi vastaavilla palveluilla ja tuotteilla on poikkeuksellinen kysyntä. 

Vaikka luovien ratkaisujen tarve on yrityksillä yhtäkkiä moninkertainen, ei riskejä tule nytkään ottaa sokeasti. Nopeus ja matalat kustannukset ovat valttia. Tässä kirjoituksessa käyn läpi toimintamalliamme, jolla MVP, eli pienin toimiva tuote, saadaan markkinoille ennätysajassa ja riskejä minimoiden.


MVP toimii tuotekehityksen lähtötasona. Marty Cagania mukaillen, sen tehtävänä on validoida neljää riskiä:

  1. Arvo-riski: ostavatko asiakkaat tai käyttävätkö käyttäjät tuotetta?
  2. Käytettävyys-riski: osaavatko käyttäjät käyttää tuotetta?
  3. Toteutettavuus-riski: onko tuote teknisesti toteutettavissa saatavilla olevilla resursseilla?
  4. Liiketoimintakelpoisuus: onko tuote liiketoiminnallisesti toteutettavissa, eli miten se uppoaa markkinaan, voidaanko rakentaa kannattava asiakashankinta-koneisto ja niin edelleen.

MVP:llä testataan tuotteen tärkeintä ominaisuutta

Kaikki lähtee liikkeelle tuotevisiosta. Oletetaan, että se on pääpiirteissään hahmoteltu, eli idean omistajana olet jo kuvannut ongelman ja sen ratkaisun, tuotteen ostajat ja käyttäjät sekä nyt markkinoilla olevat, oletettavasti heikommat, ratkaisut. 

Nyt tehtävänä on visualisoida tuote käyttäjän näkökulmasta. Koska työskentelemme kaikki tällä hetkellä kotoa käsin, hahmottelet tuotteen toimintalogiikan etäyhteydellä yhdessä suunnittelijamme kanssa, etätyöhön soveltuvia digitaalisia työkaluja käyttäen.

Designerin tehtävä on keskittyä käytettävyys-riskiin ja kehittäjän toteutettavuus-riskiin. Tässä vaiheessa suurin osa ideoista jää suunnittelupöydälle. MVP:n avulla testataan tuotteen tärkeintä ominaisuutta, jota ilman koko idea kaatuisi, ja tämän pariin siirrytään mahdollisimman nopeasti.

Vauhtia kiihdytetään valmis-ratkaisuilla

Vaikka tuotekehityksen tiekartan taivaanrannassa siintävät jo käytettävyytteen, skaalautuvuuteen, luotettavuuteen, suorituskykyyn ja ylläpitoon liittyvät kysymykset, tulee muistaa, että MVP-vaiheessa nämä ovat vielä ice boxissa. Tässä vaiheessa tärkeintä on validoida, että toimiiko idea, onko sillä käyttäjiä ja voiko sillä tehdä bisnestä.

Siksi käytämme MVP:n toteutuksessa valmiita ratkaisuja, oli kyse back-endistä tai tuotteen frontissa tapahtuvasta toiminnallisuuksien toteuttamisesta. Käyttöliittymän näkymät voidaan niin ikään suunnitella valmiita kirjastoja hyödyntäen ja tuotteen toiminnallisuutta voidaan testata klikkailtavilla prototyypeillä tämän kaiken ohessa.

Kaikki nämä nopeat ratkaisut asettavat tuotekehitykselle rajoitteita tulevaisuudessa ja näin sen pitääkin olla. Huippunsa hiotun tuotteen aika tulee sitten, kun se on todistanut toimivuutensa.

Myyntiargumentit kirkastuvat testauksen rinnalla

Tuotedesignin yhteydessä visuaalinen ilme rakentuu tasolle, jossa sitä voidaan käyttää myös verkkosivujen luomiseen. Tuote-visionääri on parhaiten perillä siitä, että miksi tuotetta halutaan käyttää. Myyntiväittämät ja tuotteen ainutlaatuisuus työstetään yhdessä markkinoinnin asiantuntijamme kanssa. 

Tässä vaiheessa luomme tuotteelle verkkosivun käyttäen julkaisualustaa, joka ei vaadi erillistä koodausta tai designia. Sunnittelemme myös miten ensimmäiset asiakkaat tavoitetaan. Mikäli myynti ei hoidu pelkällä puhelimella, etsitään ensimmäiset kontaktit markkinoinnin menetelmiä hyödyntäen sopivista digitaalisista kanavista.

Kaikki tämä tehdään alle 4 viikossa

Toteutusaika on tuotteesta riippuen 1-4 viikkoa, mutta joissakin tapauksissa voidaan mennä tämänkin aikahaarukan tuolle puolen. Yhdelle timanttiselle visiolle saamme toteutuksen alkamaan viikon sisällä.

Digitaalisten työkalujen muistilista ennätysnopeaan etä-toteutukseen

Zoom - etä-keskusteluyhteyden luomiseen ja nopeiden huomioiden jakamiseen. Myös Skype, Google Hangouts ja muut vastaavat videopuhelu-softat ajavat asiaa. 

Mural - erinomainen työkalu täysin digitaaliseen työpajaan, jolla järjestyy ideoiden keräys, priorisointi ja konseptointi.

Firebase - Googlen tarjoama Backend as a Service -ratkaisu, jolla luomme nopeasti ja kevyesti sovelluksen tarvitseman tietokannan.

Bubble.io - applikaation nopeaan pystyttämiseen soveltuva alusta.

Figma - suunnittelutyökalu, jolla onnistuu myös konseptin ja käyttöliittymän prototyyppitestaus.

Readymag - matalan kynnyksen julkaisualusta, jolla pystytät verkkosivuston palvelullesi vain muutamassa tunnissa. Yksinkertainen MVP-vaiheen laskeutumissivu ei vaadi erillistä koodausta.

Parhaimmatkin työkalut ovat vain niin hyviä kuin niitä käyttävien ammattilaisten osaaminen. Kerromme mielellämme ennätysnopean tuotekehityksen välineistä ja prosessista lisää.

Voit soittaa suoraan liiketoimintajohtajallemme Samir Abbassille 044 339 1120 tai jättää yhteydenottopyynnön sivun alalaidasta löytyvän lomakkeen kautta.

Kaipaatko näkemystä, miltä maailma näyttää Korona-pandemian jälkeen. Lue bloggauksemme tulevaisuuden makro- ja mikrotrendeistä.

Voit myös testata itse paljonko mobiilisovelluksen toteuttaminen maksaa, käyttäen verkkosivuiltamme löytyvää näppärää hintalaskuria.

Kokeile laskuria

Lue seuraavaksi