Kriisi vaatii proaktiivista toimintaa ja nopeaa tuotekehitystä

 

Tällä hetkellä johtoryhmät ja hallitukset ympäri maailmaa keskustelevat koronaviruspandemian vaikutuksesta oman yrityksen tulevaisuuden näkymiin – myös meillä MEOMilla. On pakko miettiä, miten varmistaa jatkuvuus, miten palvella asiakkaita entistä paremmin ja miten uudistaa omaa liiketoimintaa vastaamaan ennennäkemätöntä tilannetta. Nyt on aika toimia proaktiivisesti ja luoda uusia ratkaisuja. 

Varaudu pahimpaan

Valitettavasti on yrityksiä ja kokonaisia toimialoja, joiden markkina on viruksen leviämisen hidastamiseen tähtäävien eristämistoimenpiteiden vuoksi lähtenyt totaalisesti alta. Tällöin johtoryhmien ainoaksi tehtäväksi jää tiukkojen päätösten tekeminen. Jos et kuulu tähän porukkaan, on syytä aloittaa arviointi kriisin vaikutuksesta omaan liiketoimintaan.

Tilanne on niin ainutlaatuinen, että kukaan ei tiedä miltä tulevaisuus näyttää, mutta varautumista voi ja pitääkin tehdä. Nyt on arvioitava, mitkä ovat ne synkimmät skenaariot ja mitä tämä kriisi pahimmillaan merkitsee henkilöstölle ja liiketoiminnalle. Vaikka tämä helposti aiheuttaa epätoivoa ja lamaannusta, johtajien on noustava hetkeksi inhimillisten reaktioiden yläpuolelle ja käännettävä fokus omien työntekijöiden suuntaan. 

Päättäjinä meidän täytyy tehdä voitavamme, jotta karuimmat ennusteet eivät toteudu. Liiketoimintaa on muutettava ja jopa uudistettava, että se toimii tässä tilanteessa. Nyt vaaditaan rohkeaa ajattelua ja uusia selviytymisen keinoja, sivusta seuraamisen sijaan. 

On ollut ilo huomata, kuinka nopeasti esiin on noussut erilaisia ratkaisuja, kuten lahjakortit koronan jälkeiseen aikaan, takeaway-ruokailun valmiuteen panostaminen, esiintyvät taiteilijat järjestämässä striimattuja konsertteja ja niin edelleen. Tämä on mahtavaa ja oikeaa taisteluhenkeä!

Pakko synnyttää uusia ideoita

Fyysisen kanssakäymisen vähentyessä digitaalisuus on noussut entistä tärkeämmäksi. Onneksi moni yritys pystyy jatkamaan toimintaa etätapaamisten ja digitaalisten työkalujen avulla. Digitaalisuus onkin se suuri mahdollisuus tässä kriisissä ja tämä voi tarjota väylän uudelle liiketoiminnalle – oli se tilapäistä tai pysyvää.

Tällä poikkeuksellisella hetkellä tarvitaan luovaa ajattelua. Aivonystyrät pitää virittää uudistavaan asentoon, vaikka väkisin, ja kysyä itseltään ja koko organisaatioilta, miten toimintaa voidaan muuttaa ja mitä uutta voidaan tehdä.

Pohdi esimerkiksi näitä asioita:

  • Miten voit jatkaa omaa liiketoimintaa uuden digitaalisen väylän tai tuotteen avulla. 
  • Nouseeko esiin uusia ideoita, miten uudistaa liiketoimintaa ja hyödyntää verkkoa uniikilla tavalla. 
  • Kaivele pöytälaatikoita ja nosta esiin alustavia ideoita, joita on jätetty hautumaan myöhempiä aikoja varten – arvioi onko näissä potentiaalia saada liikevaihtoa aikaiseksi. 

Kun tunnistat mahdollisuuksia, tartu niihin. Nyt ei ole aikaa empiä, vaan tässä tilanteessa täytyy satsata nopeuteen. Kuinka nopeasti idea voidaan muuttaa toimivaksi ensimmäiseksi versioksi - tuotteeksi tai ratkaisuksi, joka generoi heti kauppaa tai tuottaa asiakkaille lisäarvoa. 

Tässä tilanteessa nopeus voi tarkoittaa myös pienempää investointia. Tärkeintä on saada ratkaisu mahdollisimman ketterästi ulos ja asiakkaiden käyttöön.

Haluamme omalta osaltamme auttaa yrityksiä löytämään uusia toimintatapoja ja liiketoimintamahdollisuuksia. Samalla autamme kansakuntaamme ja itseämme. Siksi haluamme tarjota nopeutettua tuotekehitystä. Käännämme idean digitaaliseksi toteutukseksi ennätysajassa ja rakennamme sillan tämän päivän selviytymisen ja tulevaisuuden menestyksen välille.   

Ota hallittu riski

Tässä tilanteessa on kaksi vaihtoehtoa: joko otat hallitun riskin, tai jäät odottelemaan mitä ympärilläsi tapahtuu. Jos otat riskin, tässä ovat mahdolliset seuraukset: 

1. Tuote/ratkaisu ei toimi ollenkaan

Lähdit rohkeasti kokeilemaan idean muuttamista tuotteeksi tai uudeksi ratkaisuksi. Markkinalla ei ollut imua tuotteelle ja se ei lisännyt liikevaihtoa. Resursseja meni hukkaan, mutta ainakin yritit etkä jäänyt tuleen makaamaan.

2. Tuote toimii tilapäisenä ratkaisuna

Tuote auttoi paikkaamaan tai pienentämään pandemian vaikutuksia liiketoimintaasi. Sen avulla pystyttiin palvelemaan nykyisiä asiakkaita ja saamaan muutamia uusiakin. Tilanteen normalisoituessa jätät tuotteen raksuttamaan hiljakseen itsekseen eikä jatkokehitystä tehdä. Palataan takaisin  BC (Before Corona) -toimintamalleihin. 

3. Tuotteessa on aitoa business-potentiaalia

Tilapäinen ratkaisu osoittautuikin loistavaksi ideaksi, josta asiakkaat saivat suuren hyödyn. Liikevaihtoa kertyi enemmän kuin osattiin ennustaa ja se tasasi koronan aiheuttaman kuopan. Kriisin jälkeen kehitystyötä kannattaa jatkaa ja tehdä kunnon tuote, jota aletaan myymään tosissaan. 

Pahimmillaan voit siis menettää vähän rahaa sekä aikaa, mutta parhaimmillaan tuote on uuden bisneksen alku. Hallitus on julkaissut tukipaketin yritysten toimintakyvyn varmistamiseksi ja joukossa on instrumentteja, jolla voi tehdä myös tuotekehitystä. Lisäksi olemassa olevat innovaatiosetelit ynnä muut voi hyödyntää kehitystyössä. Lue lisää rahoituksesta Grantsin blogipostauksesta

Jos sinulla on idea, jonka haluat toteuttaa tai haluat tietää, onko siinä potentiaalia digitaaliseksi tuotteeksi, keskustelemme mielellämme lisää ja sparraamme veloituksetta. Toteutamme sparraussession yhteydessä tunnin workshopin, jossa autamme tarkentamaan tuotteen ideaa. 

Ota meihin yhteyttä ja tuupataan yhdessä talouden rattaat takaisin liikkeeseen.

Samir 044 339 1120 tai Kimmo 041 438 2887.

Voit myös jättää yhteydenottopyynnön alta löytyvän lomakkeen kautta.


Lue seuraavaksi