Testaa ideaasi, luo prototyyppi!

Huonoja ideoita ei ole olemassa. Kaikkea kannattaa testata (paitsi kansantansseja :)). Kun rakennat ideastasi toimivan prototyypin, on käsissäsi kultakimpale. Miksi kehtaan väittää näin?

Alkuvuonna tapaamani Design Sprintin luoja Jake Knapp tarinoi maailmalla tehdyistä protoista: humaaneista hotelliroboteista ja suklaapatukoiden kääretesteistä. Silloin se iski joka jannun tajuntaan - ideaa kuin ideaa kannattaa testata! Työn puolesta tämä leka oli osunut omaan kaaliin aikoja sitten. Usko pois, kun testaat ideaasi säästät: vuosia, järjettömän määrän rahaa, kuupallisen harmaita hiuksia ja mahdollisesti useamman kuin “muutaman” kaverisuhteen.

Arttu Rahikainen Kuva: Anssi Kumpula

Kannustan jokaista ideajemmaria - eläkää rohkeasti, prototypoikaa! Kun testaat idean kantavuuden ja saat palautetta oikeilta käyttäjiltä, voit lähteä kehittämään tuotetta, josta tulee oikeasti hyvä.

Kolme päivää ja prototyyppi on käsissäsi

Ideoita voi testata monella tapaa. Yksi, minulle tutuin tapa on Proto Sprint, jossa prototyyppi suunnitellaan, rakennetaan ja testataan vain kolmessa päivässä. Voilá, kolme päivää ja tiedät, onko idea toteuttamiskelpoinen. Kokemuksesta tiedän, että se hetki jolloin asiakkaan käsissä lepää oikealta tuotteelta näyttävä ja tuntuva prototyyppi, on vapauttava - huolimatta siitä, mennäänkö sillä jatkoon vai ei.

Sprinttiin osallistuvana designerina vastaan prototyypin toteutuksesta, joten minulle proto on arkisen puserruksen hedelmä, kahdeksan tuntia tiukkaa vääntöä. Tuossa ajassa täydellistä tuotetta ei synny, se ei ole kerta kaikkiaan mahdollista - eikä sitä edes odoteta. Prototyypin tärkein tehtävä on, että sillä saadaan testattua sprintin alussa määritelty ominaisuus ja raavittua kaikki tieto, mikä irti saadaan. Täydellisyyttä hiotaan myöhemmin.

Perfektionistin mentaliteetille on joka kerta haaste toimia kiireessä, mutta asiakkaan vinkkelistä epätäydellisyys on täydellistä. Kun päivässä päkistetystä sovellusprotosta testikäyttäjän mielestä puuttuu lomakekenttiä - Bingo! Kun UX takkuaa -Bingo! Validoitua tietoa tursuaa ovista ja ikkunoista. Myös sitä kautta, mitä protosta puuttuu, saadaan tietoa tarvittavista ominaisuuksista. Kaikki tieto vie eteenpäin.

MVP vai uusi sprintti?

Jokaisen sprintin jälkeen keräämme autenttisen käyttäjäpalautteen, hyvän ja huonon, ja pohdimme yhdessä asiakkaan kanssa, rakennetaanko testatusta protosta MVP. Jos tässä vaiheessa tuntuu ettei idea kanna, ei huolta. Opit on silti saatu talteen. Tämä vaan ei ollut idea, jolle kasvaa siivet. Kannattaisiko ottaa uusi sprintti, ja miettiä idean tuotteistamista uudesta kulmasta? Pohjatyöthän on jo tehty.

Jotkut onnekkaat ideat ovat valmiita lentoon ensimmäisen prototyypin perusteella. Tällaisia olen todistanut. Toiset vaativat pystypainia, joka toisinaan johtaa umpikujaan - näitäkin olen nähnyt. Mutta pallo pysyy edelleen radallaan, päivä nousee ja laskee. Sama homma omassa elämässä. Pitää uskoa omiin ideoihin, kokeilla niitä rohkeasti, jalostaa ja unohtaa katuminen ja menneiden voivottelu. Kaikesta voi oppia.

Siksi, uskokaa siihen ideaan, vaalikaa sitä. Prototyypin luominen ei ole koskaan hukattua aikaa. Voitto tulee kotiin aina tavalla tai toisella. Proton luomisprosessista saadaan oppia ja suuntia siitä, mihin kannattaa jatkaa.

Tämä kaikki tieto on sellaisenaan arvokasta, minkä pohjalta on hyvä jatkaa eteenpäin.

Rakkaudella,
Arttu - oman elämänsä prototyyppi